10 tipp, hogy hatékonyan dolgozz otthonról
A járvány terjedése a legtöbb embert otthonmaradásra kényszeríti, és világ nagy részén szigorú korlátozások vannak. A világ viszont nem állhat le, és a munkaadók többsége otthoni munkavégzésre ösztönzi munkavállalóit. Ez sok szempontból új lehetőséget jelent a munkavállalóknak, de a megváltozott körülmények miatt sokan nehezen alkalmazkodnak a jelenlegi helyzethez.
Ha új neked a home office fogalma, akkor érdemes megfontolnod ezt a 10 dolgot, amit az otthoni munkavégzés hatékonyságának növelése érdekében gyűjtöttünk össze neked.
- Hozz létre reggeli rutint
Otthoni körülmények között nagy kihívás, hogy leülj az asztalodhoz, és elkezdj dolgozni. Ahhoz, hogy ezt meg tudd tenni, érdemes kialakítanod egy reggeli rutint, ami úgymond vezeti a kezed, és a munkakezdést a nappalod részévé teszi. Nagyon fontos, hogy legyen megfelelő a sorrend, hogy mit mi után csinálsz, és főleg legyen világos, hogy mi után következik közvetlenül a munka. Ez lehet egy csésze kávé vagy tea elkészítése például, aminek a társaságában már kényelmesen le tudsz ülni. Egy rutin sokkal hatékonyabb, mintha a fali órádat figyelnéd, hogy mikor kell kezdened.
- Szünetek
Alkalmazd a munkahelyeden alkalmazott szabályokat a szüneteidre vonatkozóan. A legtöbb helyen ez egy egyórás ebédszünetet és két 15 perces szünetet jelent. Ezekben a szünetekben maradj távol a számítógépedtől, és hagyj időt az elmédnek a felfrissülésre. Nem tanácsos ezekben a szünetekben az otthoni teendőkkel foglalkozni, mert utána nehéz visszazökkenni a munkába. Ahhoz, hogy könnyebb legyen a szüneteket tartani, használj olyan alkalmazásokat, mint a TimeOut Macre, vagy Smart Break Windowsra. Ha esetleg van még hátra 20 perc a szünetedből, de már nincs dolgod, akkor inkább menj el egyet sétálni, mert az egész napos otthon ülés kártékony lehet a teljesítményedre.
- Jelöld ki otthon a munkaterületedet
Ideális esetben az embernek 2 számítógépe van otthon, és az egyiket munkára, a másikat pedig privát tevékenységre használja. Ha ez nem lehetséges, akkor próbálj meg valamilyen rendszert kiépíteni, ahogyan a munkavégzést elkülöníted. Érdemes kijelölni egy külön helyet, ahol dolgozol, és minden munkához szükséges perifériádat és eszközödet ott tartod. Próbálj meg parciókat létrehozni a merevlemezeden, és így mégjobban elválasztva a munkát a magánéletedtől.
- Tartsd a kapcsolatot a munkatársaiddal
A magány, az elszakadás és az elszigeteltség gyakori probléma az otthoni munkában, főleg az extrovertáltak számára. A vállalatok többsége kínál valamilyen social média platformot, hogy a munkatársak tudjanak egymással beszélni a munkával kapcsolatos dolgokról. Fontos, hogy tudd, hogy mennyi kommunikációra van szükséged ahhoz, hogy megfelelően bevonjanak a munkába, és ne maradj le semmiről. Ez még a legintrovertáltak számára is egy fontos tanács, hiszen, ha eltűnnek otthon, akkor könnyen kiszakadhatnak a közösségből. Természetesen a csetelésben is egyensúlyt kell tartani, mert elterelheti a figyelmet a fontosabb dolgokról.
- Legyél ott a meetingeken
Annak ellenére, hogy mindenki otthonról dolgozik, a napi meetingek nem maradhatnak el. Ennek megfelelően ezeken nagyon fontos részt venni, de a legjobb az, ha olyan meetingekre is elmész, amelyek csak opcionálisak. Így a feletteseid látják az aktivitásodat, és pozitívabban ítélik meg a munkádat. A hívások folyamán próbálj meg minél aktívabb lenni, de ha csak megfigyelő vagy, akkor ne felejts el mindig köszönni, hogy tudjanak a jelenlétedről.
- Használd ki a szabadságaidat
Ha nem vagy jól menj betegszabadságra. Ha a betegszabadság a kompenzációs csomagod részét képezi, akkor vegyél ki annyi napot, amennyire szükséged van. Továbbá a lehetséges szabadnapjaidat is használd fel, mivel annak ellenére, hogy nem tudsz sehova se menni, ez jár neked. Ezt nem kihasználni gyakorlatilag kidobott pénz.
- Keress képzési lehetőségeket
Ebben az időszakban a legtöbb esetben elmaradnak a szokásos céges továbbképzések, de ez nem szabad, hogy elvegye az ember kedvét a tovább fejlődéstől. Az interneten rengeteg oktató anyagot lehet találni különböző oldalakon, amiket érdemes lehet áttanulmányozni, és ezeken keresztül új ismereteket szerezni. A felettesek mindig észreveszik, ha egy munkavállaló proaktív, és több energiát fektet önállóan a munkába.
- Legyél pozitív
Sajnos a home office alatt az emberek ritkábban beszélnek egymással szóban, és a kollégáink nem mindig tudják az írásban a hangnemünket értelmezni. Ennek megfelelően, amikor szóban egyeztetsz valakivel próbálj meg minél pozitívabb hangnemben beszélni, különben azt hihetik, hogy bunkó vagy. Szomorú, de ez igaz. Tehát érdemes a legjobb hangnemünket elővenni, és pozitívan kummunikálni.
- Ne légy túl kemény magaddal
A legsikeresebb otthoni munkavégzők rendkívül fegyelmezett emberek hírében állnak. Végül is igen nagy odafigyelést igényel minden egyes irodai munkanap rendhagyó helyről történő eltöltése. Ennek ellenére mindenkivel megesik, hogy elterelődik a figyelme. Ha azon kapod magad, hogy egyik percben dolgozol, a következőben pedig új autót nézel magadnak, ne dorgáld magad túl keményen. Inkább kérdezd meg magadtól, hogy az irodában az emberek ugyan ezt tennék-e. Ha a válasz igen, akkor lazíts kicsit, és térj vissza a munkához. Ne felejtsd el egyensúlyba hozni a munkát és az öngondoskodást, különben azt kockáztatod, hogy kiégsz.
- Napzáró rutin
Ahogyan rutinnal kezded a napod, rutinnal is zárd. Vezess be valamilyen szokást, amivel a munkanapodat befejezed. A munka befejezése legyen mindig ugyan az a tevékenység, mint például az emailek utólagos átfutása, vagy a tevékenységnapló kipipálgatása. Az ezt követő tevékenységed is legyen mindig ugyan az, mint egy levezető jóga, egy vagy a kedvenc podcastod meghallgatása. Bármit is teszel, tedd következetesen a munkaidő végének a megjelölésére.